Întâlnire Cultura în educație – Cum mi-am petrecut vacanța de vară| 05.09.2017 | 18.00 | La firul ierbii, București

Cum mi-am petrecut vacanța de vară

Marți, 5 septembrie 2017, ora 18.00

La firul ierbii

Splaiul Unirii nr.160

 

Intrarea liberă

 

Aproape toți copiii povestesc cum și-au petrecut vacanța de vară, atunci când se revăd la școală. Uneori, chiar profesorii îi întreabă, primele compuneri fiind de multe chiar pe această temă. Opiniile sunt împărțite: unii sunt de părere că aceste întrebări îi pun în dificultate pe copii, creând falii și mai mari între oportunitățile de petrecere a acestui timp pe care familiile le pot oferi; alții consideră că este un fel prietenos de a vorbi despre un timp petrecut departe unii de alții, o întrebare care aduce puțin din aerul de vacanță la școală și face acomodarea mai ușoară. Apoi, apare întrebarea temelor de vacanță, rolul jocului și timpului liber, unde părerile sunt din nou împărțite.

Ceea ce discutăm mult mai rar este: ce fac școala și organizațiile culturale în vacanța mare? Ce programe desfășoară și cum văd ele această perioadă: ce rost are și ce activități consideră că sunt potrivite pentru copii și tineri în acest timp? Chiar este adevărat că școala intră și ea în vacanță 3 luni de zile? Cum arată un program educativ al unui muzeu, proiectat special pentru perioada unei vacanțe lungi, cum este cea de vară? Și ce este, până la urmă, o vacanță reușită, pentru copii?

Invitatele întâlnirii din 5 septembrie sunt doamnele Violeta Dascălu și Mălina Ionescu.

Violeta Dascălu este profesor de geografie cu o experiență de 29 de ani în educație, iar din 2008 este director al Școlii Gimnaziale Ferdinand I din București. În 2015 a absolvit  un masterat de Pedagogii alternative și artă teatrală în educație.

Mălina Ionescu este artist vizual, curator și doctor în istoria artei. Din 2005 lucrează la Muzeul Naţional de Artă Contemporană (MNAC), unde în prezent conduce Secția Educație.

Despre programele cultural-educaționale ale MNAC și ale Școlii Gimnaziale Ferdinand I, în cuvintele invitatelor noastre:

MNAC și-a regândit de curând strategia educațională, atât în ceea ce privește programele sale pentru copii, cât și pe implementarea unor serii de programe educaționale dedicate adulților și publicului de specialitate. Vacanța la MNAC este prima parte dintr-un program educațional permanent, un program amplu, în cadrul căruia muzeul își propune să colaboreze cu artiști și educatori muzeali pentru organizarea de ateliere practice pentru toate categoriile de vârstă. Dar așa cum îi sugerează și numele, Vacanța…, a oferit mai multe ateliere pentru copii, pentru că publicul tânăr este, pentru orice educator muzeal, o prioritate. Nu am vrut să asociem aceste ateliere cu ideea de școală, fie ea și de vară, deși pe undeva acești termeni sunt sinonimi – vacanță și școală de vară. Programul va continua în formula Weekend la mnac, odată cu începerea școlii. Vacanțele și zilele libere sunt pentru muzee perioadele cele mai aglomerate – dacă această afirmație descrie o realitate sau un deziderat depinde, cred eu, de noi toți cei implicați în fenomenul educației (muzeale). Dar oricum ar fi, vacanțele și zilele libere sunt timpii cu cel mai mare potențial pentru programele oferite publicului tânăr de către instituțiile culturale, printre care și muzeele.

Începând cu 2010 la Școala Gimnazială Ferdinand I se desfășoară Festivalul de Teatru pentru Elevi Ferdinand I, cu 8 ediții la activ, iar din 2013 Festivalul de creație și interpretare a poeziei Ianus – 4 ediții până în prezent. Din anul școlar 2014–2015, Școala Ferdinand derulează un curs opțional de educație prin teatru la ciclul primar. Un parteneriat cu UNATC I. L. Caragiale, oferă posibilitatea unui număr de 40 de elevi de la primar și 12 elevi de gimnaziu să beneficieze de cursuri de educație prin teatru, efectuate de studenți sau masteranzi de la această facultate. În școală sunt cursuri de percuție pentru elevi cu risc de abandon, predate de membrii bandului Barbarossa Samba Group. De asemenea, elevii participă la cursuri de dans. Instituția a colaborat cu Radio România Cultural în proiectul Ora de educație teatrală, dar și cu Centrul Replika. Sunt organizate periodic spectacole de teatru pentru copii în școală și participăm la spectacole la Opera Comică pentru copii. Am fost parteneri în proiectul Harta senzorială a Bucreștiului, coordonat de Asociația Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului- ARPAS. Participăm la Târgul de carte Gaudeamus în fiecare an și avem parteneriat cu Editura Curtea Veche. Arta este prezentă și pe holurile etajului al II-lea, unde este un desen tip frescă executat de elevi în  cadrul Proiectulului Dă culoare școlii tale, coordonat de Asociația Komunitas.

Înscrierea este deschisă tuturor celor interesați. Vă rugăm să ne trimiteți până luni 4 septembrie 2017 numele dvs./al organizației dvs. pe adresa contact@culturaineducatie.ro pentru a confirma participarea.

Rolul participanților

Formatul întâlnirii va fi unul tip masă-rotundă, invitatele oferind la început intervenții punctuale. Vom discuta, plecând de la experiențele fiecăruia dintre participanți, astfel încât la finalul întâlnirii nu veți pleca doar cu mai multe informații, ci și cu noi cunoștințe și posibili parteneri de lucru.

Despre proiect

Întâlnirea are loc în relație cu proiectele București edu-creativ și Parteneri edu-creativi 2017. Proiectul București edu-creativ își propune să pună capitala pe harta centrelor culturale cu cele mai variate oferte de integrare a artei într-un context educațional care stimulează creativitatea și inventivitatea copiilor și tinerilor și care promovează interesul pentru valorile locale prin întâlnirea directă cu artiștii si creațiile acestora. Proiectul Parteneri edu-creativi 2017 îşi propune să creeze o platformă de acompaniere și îndrumare dinamică pentru cinci școli publice şi cinci organizaţii neguvernamentale culturale din Bucureşti, Timişoara, Târgu Mureş şi Târgu Ocna care, formând echipe edu-creative, integrează arta într-un context educațional ce stimulează creativitatea si inventivitatea copiilor și tinerilor prin întâlnirea directă cu artiștii si creațiile acestora.

București edu-creativ și Parteneri edu-creativi 2017 sunt dezvoltate de Asociația MetruCub – resurse pentru cultură.

Parteneri: Inspectoratul Școlar al Municipiului București, Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar, Fundația Comunitară București, Asociația culturală Replika, Asociația 37, Asociația Ești Povești, Asociația Minitremu, Institutul Cultural Francez Timișoara, La firul ierbii, Muzeul Naţional al Hărţilor şi Cărţii Vechi, Muzeul Municipiului București.

Școli partenere: Școala Gimnazială Sfinții Constantin și Elena din București, Colegiul Costache Negri din Târgu Ocna, Şcoala Gimnazială nr.131 din Rahova – București, Liceul vocațional de artă din Târgu Mureș, Colegiul Naţional Bănăţean din Timișoara.

Parteneri media: Radio România Cultural, The Institute, Graphic Front, Feeder.ro, Zeppelin, Art7, România Pozitivă

Platforma Susține cultura în educație își propune să susțină realizarea unor programe culturale cu o dimensiune educațională în România prin dezvoltarea unei rețele de profesioniști și organizații și a unor resurse despre practici și politici publice în domeniu.

www.culturaineducatie.ro

www.Facebook.com/culturaineducatie

Proiectul București edu-creativ este finanțat de Centrul pentru Proiecte Culturale al Municipiului București – ARCUB în cadrul Programului Cultural „București – oraș participativ”. Proiectul cultural Parteneri edu-creativi 2017 este cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

 

 

Cultura în educaţie
Cultura în educaţie
Contul oficial al echipei de proiect.
Related Posts

Leave a Comment

2 × 3 =

engagement-cover-870x339sce_Pe-c_poster_7 sept Timisoara
Sari la bara de unelte