Întâlnire Cultura în educație – Școala Altfel tot anul … prin cultură! 31.05.2017 | 18.00 | Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi, București

Școala Altfel tot anul … prin cultură!

Miercuri, 31 mai 2017, ora 18.00

Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi

Strada Londra nr. 39, București

 

Intrarea liberă

 

Conform unui studiu realizat de Institutul de Științe ale Educației, în programul „Școala Altfel” din anul școlar 2012-2013 activitățile culturale și cele sportive au fost cele mai numeroase. Programul este apreciat atât de profesori, cât și de către părinți și elevi iar ultimii își doresc ca durata sa să fie mai mare. Noi ne întrebăm chiar cum am putea face ca școala ca atare să fie „altfel”. Tot anul! Cu mai multe activități nonformale, cu artă, cultură și sport mai bine integrate în programă și predare, cu colaborări cu artiști și organizații culturale.

Dacă nu ați recunoscut pasajul de mai devreme, vă spunem noi că ne-am auto-plagiat. În 2015 am propus o întâlnire despre cum ar fi ca abordarea Școala Altfel să permeeze tot anul școlar, unde am invitat-o pe actrița Katia Pascariu să dea startul unei discuții (sinteza ideilor discutate, aici). Doi ani mai târziu, tema este de actualitate și o reluăm cu două invitate pasionate și experimentate: Daniela Mișcov (educator cultural, Artelier D, Proiecte pentru copii) și Irina Cangeopol (profesoară de arte plastice, Liceul „Dimitrie Bolintineanu” din București).

Daniela crede că programul „este o șansă de conectare a școlii la realitatea culturală, la experiența practicii artistice și culturale. Pentru producătorii de programe este o oportunitate excelentă de a se inspira și a-și cunoaște publicul, conectându-se la nevoile sale reale”. Irina consideră că este vizibil faptul că Școala Altfel „se perfecționează de la un an la altul iar prin lăsarea la latitudinea școlilor să decidă perioada în care se va desfășura, această săptămână în care nonformalul se manifestă prioritar în educația școlară are șanse tot mai mari în a-și atinge scopul: de a contribui la dezvoltarea competenței de învățare și a abilităților socio-emoționale în rândul copiilor preșcolari și elevilor.”

Plecând de la povestea lor, vă propunem o discuție despre cum facem noi, fiecare – artiști, organizații culturale, cadre didactice, școli – să împlinim ceea ce este, spre bucuria noastră, o recomandare chiar în Școala altfel – Ghid de implementare 2016 (Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, cu sprijinul Fundației Noi Orizonturi): utilizarea de către profesori pe tot parcursul anului școlar a activităților sau metodelor testate în Școala Altfel și care s-au dovedit eficiente.

Întâlnirea este găzduită de către Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi din București, care își propune – între altele – promovarea cărții și a scriiturii, în încercarea de a crea legături între trecut și prezent, între patrimoniu, educație și cultură. Cristina Toma, directoarea Muzeului: „Școala Altfel este o inițiativă bună și binevenită atât pentru copii, cât și pentru muzee, iar integrarea orelor de mers la muzeu în programul școlar ar putea și ar trebui să devină obișnuință. Există tot mai mulți profesori, învățatori, educatori care înțeleg că educația culturală este complementară educației formale și, prin urmare, văd muzeul ca pe un instrument util în consolidarea cunoștințelor primite la clasă și înteleg, de asemenea, că aceste vizite trebuie făcute cât mai des și nu doar în Săptămana Altfel. Așadar, îi invit pe cei doritori să vină la Muzeul Hărților pentru a discuta modalitățile prin care patrimoniul muzeelor în general ajută educația primită la clasă.”

Mai multe idei ale invitatelor noastre!

Daniela Mișcov: Ca educator cultural livrând ateliere pentru Școala Altfel de 5 ani (din 2012), pentru școlari de la 6 ani la 14 ani, cred că bazei de interes și colaborare deja constituite, între educatori/profesori pe de-o parte, și artiști, educatori culturali și ONG-uri pe de altă parte, îi este necesară o platformă accesibilă, deschisă,  de dialog și informare reciprocă, actualizată constant.  În aceeași măsură, cei care livrează programele au nevoie să cunoască mai bine curricula școlară, tocmai pentru a o putea îmbunătăți și îmbogăți prin activitatea lor, iar educatorii ar fi mult ajutați și stimulați pentru a-și organiza participarea dacă ar avea unde găsi informațiile, repede și ușor, pe o hartă de programe Școala Altfel.

Dacă subiectele de la BAC, testele și tezele ar include și teme legate de experiențele elevilor la programe în muzee și teatre, ateliere și cursuri ale ONG-urilor, pentru eseurile  de 30 de puncte de la Literatura Română, Geografie, Biologie sau Istorie, de exemplu, dacă manualele ar cuprinde și exerciții  inspirate de piața culturală, de fenomenul cultural viu, dacă lecțiile ar incorpora și referințe la piața culturală autohtonă, iar participările la programe ar fi valorificate prin activități tip follow up, atunci Școala Altfel ar fi mai strâns asociată cu procesul de învățare, ar fi mai motivantă și ar da mai mari satisfacții.

Dacă creatorii programelor  pentru Școala Altfel ar cunoaște mai bine manualele și ar veni în completarea lor creativă, printr-o viziune proaspătă, creativă, atunci poate și profesorii ar fi mult mai receptivi și dornici să investească în acest demers, timp, preocupare, construcție.

Irina Cangeopol: Ca artist între pedagogii ce îmi sunt colegi la locul de muncă și ca pedagog între micii artiști ce îmi sunt elevi, mă simt bine în Școala altfel, o văd ca pe o oază de relaxare creativă și un bun prilej de intercunoaștere și relaționare socială cu elevii și colegii în situații și activități inovatoare pentru contextul în care sunt derulate. La fel am simțit când toți elevii, părinții și profesorii liceului am fost invitați la Teatrul Elisabeta din centrul Bucureștiului pentru a viziona, în timpul săptămânii, două piese dramaturgice puse în scenă de trupa de teatru a liceului, ”Dor fără sațiu”.

Din nefericire, învățământul de masă din țara noastră este încă destul de rigid, generând un stres permanent atât elevilor cât și profesorilor, atât prin sistemul de evaluare bazat pe note, prin numărul prea mare de elevi în fiecare clasă – care îngreunează mult procesul învățării, prin birocrația necesară la fiecare pas și prin managementul defectuos din multe școli.

În Școala Altfel venim la școală relaxați, să facem ce ne place, ceea ce noi ne-am ales de comun acord, fără ghiozdane grele și teme pentru acasă, fără note și fără catalog. Și parcă venim la școală de plăcere!

Despre invitate:

Daniela Mișcov lucrează din 1990 în domeniul cultural, iar din 2012, este educator cultural, fiind preocupată de educație non-formală și teatru. Conduce Asociația Artelier D, Proiecte pentru copii, în cadrul căreia dezvoltă  diverse programe de artă teatrală și educație culturală, pentru copii de la 0 la 14 ani, unele  în parteneriat cu instituții publice, precum ”Călătorie prin anotimpuri” (care a debutat în 2015 și continuă), la Muzeul Național de Artă al României, și ”Din timpuri regale”, la Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi, lansat în aprilie 2017. Este în egală măsură preocupată de reflecția asupra educației culturale, despre care a scris, printre altele, în Revista reCHERches, a Universității din Strasbourg, numărul 16/2016, studiul ”Jeux de marionnettes”, o analiză a rolului teatrului de păpuși cu rol educativ, în spații neconvenționale, pe baza propriei practici, cât și pe blogul rețelei britanice dedicate culturii și creativității în educația timpurie: Earlyarts, unde este guest blogger.https://earlyarts.co.uk/blog/the-truth-of-art-is-linked-to-the-truth-about-childrens-needs/

A luat parte la cercetări și studii internaționale referitoare la educația timpurie și artă, aceasta fiind principala ei expertiză din domeniul cultural. http://www.creativeeuropeireland.eu/content/resources/24.%20EarlyChildhoodArts.pdf

Despre Irina Cangeopol

Irina Cangeopol lucrează din 2011 ca profesor de educație plastică și vizuală, a participat la cursurile de formare oferite cadrelor didactice, artiștilor și operatorilor culturali prin intermediul proiectului Susține cultura în educație, inițiat de Asociația MetruCub. A colaborat în mai multe programe de educație culturală nonformală, cum ar fi platforma educațională Arta te cheamă!, asociată Bucharest Art Week (BAW); proiectul cultural-educativ Îmi place/Nu-mi place… prin artă, finanțat AFCN și desfășurat la MNAC, coordonând grupul de copii de la Liceul Teoretic ”Dimitrie Bolintineanu”, partener al Asociației Da’DeCe în acest proiect; Tabăra urbană de vară la Palatul Suțu din iulie 2016 organizată de Asociația Da’DeCe în parteneriat cu Muzeul Municipiului București; proiectul Cartierul de Dans al Asociației Secția de Coregrafie în parteneriat cu ARCUB la Hanul Gabroveni, prin susținerea a patru ateliere de mișcare, desen și culoare pentru copii din medii diferite diferite care nu au acces la arta contemporană; a propus Muzeului Municipiului București și a coordonat în parteneriat cu acesta programul cultural-educativ ”Memoriile unei case – Muzeul Frederic Storck și Cecilia Cuțescu Storck”.

Întâlnirea va avea loc miercuri 31 mai 2017 la ora 18.00 la Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi. Înscrierea este deschisă tuturor celor interesați. Vă rugăm să ne trimiteți până marți 30 mai 2017 numele dvs./al organizației dvs. pe adresa contact@culturaineducatie.ro pentru a confirma participarea.

Rolul participanților

Formatul întâlnirii va fi unul tip masă-rotundă, invitații oferind la început intervenții punctuale. Vom discuta, plecând de la experiențele fiecăruia dintre participanți, astfel încât la finalul întâlnirii nu veți pleca doar cu mai multe informații, ci și cu noi cunoștințe și posibili parteneri de lucru.

Despre proiect

Întâlnirea are loc în cadrul proiectului Parteneri edu-creativi 2017. Proiectul Parteneri edu-creativi 2017 îşi propune să creeze o platformă de acompaniere și îndrumare dinamică pentru cinci școli publice şi cinci organizaţii neguvernamentale culturale din Bucureşti, Timişoara, Târgu Mureş şi Târgu Ocna care, formând echipe edu-creative, integrează arta într-un context educațional ce stimulează creativitatea si inventivitatea copiilor și tinerilor prin întâlnirea directă cu artiștii si creațiile acestora.

Parteneri edu-creativi 2017 este dezvoltat de Asociația MetruCub – resurse pentru cultură.

Parteneri: Asociația culturală Replika, Asociația 37, Asociația Ești Povești, Asociația Minitremu, Institutul Cultural Francez Timișoara, La firul ierbii, Muzeul Naţional al Hărţilor şi Cărţii Vechi, Muzeul Municipiului București.

Școli partenere: Școala Gimnazială Sfinții Constantin și Elena din București, Colegiul Costache Negri din Târgu Ocna, Şcoala Gimnazială nr.131 din Rahova – București, Liceul vocațional de artă din Târgu Mureș, Colegiul Naţional Bănăţean din Timișoara.

Parteneri media: Radio România Cultural, Graphic Front, Zeppelin.

Platorma Susține cultura în educație își propune să susțină realizarea unor programe culturale cu o dimensiune educațională în România prin dezvoltarea unei rețele de profesioniști și organizații și a unor resurse despre practici și politici publice în domeniu. Platforma este rezultatul proiectului Susține cultura în educație, coordonat de Asociația MetruCub în perioada octombrie 2014 – aprilie 2016, realizat cu sprijinul financiar al Granturilor SEE 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România, al ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, prin programul Ești București 2015, și al Administrației Fondului Cultural Național.

www.culturaineducatie.ro

www.Facebook.com/culturaineducatie

Proiectul cultural Parteneri edu-creativi 2017 este cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Cultura în educaţie
Cultura în educaţie
Contul oficial al echipei de proiect.
Related Posts

Leave a Comment

three × five =

sce_Pe-c_poster_F5_A2_v2Intalnirea CiE_9iunie2017_Timisoara
Sari la bara de unelte