Duminică 10 aprilie

Prezentarea proiectului Lecţiile patrimoniului (10.00-11.30)

Proiectul Lecțiile patrimoniului este o inițiativă a unui grup divers de actori culturali (specialiști în arhitectură și spațiu construit, curriculum, istoria artei, teoria educației, educație culturală, educație muzeală și management cultural), care contribuie pentru a crea instrumente inovatoare pentru promovarea valorii patrimoniului material din zona Piața Revoluției din București ca suport pentru exprimarea și sensibilizarea culturală a copiilor și tinerilor, în colaborare cu școli și cadre didactice din București.

Zona Piața Revoluției este o o zonă bogată în patrimoniu cultural, locul unde își desfășoară activitatea importante instituții publice de cultură, iar spațiul construit și arhitectural fac posibile o diversitate de discuții cu miză educațională atât pentru copii, cât și pentru adulți. Prin proiectul Lecțiile patrimoniului valorificăm acest potențial și oferim acestor instituții și altor operatori culturali interesați noi instrumente pentru a sensibiliza publicul tânăr cu privire la istoria și importanța valorilor culturale reprezentate de obiectivele de patrimoniu. Este o contribuție la dezvoltarea unor repere valorice pentru publicul tânăr, care se va dezvolta într-un public adult mai conștient de valoarea trecutului și a culturii, mai informat despre identitatea locului în care trăiește și mai capabil să identifice o relevanță directă a acestor lucruri în preocupările sale curente (prin integrarea patrimoniului în predarea materiilor școlare la gimnaziu).

Proiectul cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național

Parteneri: Asociația MetruCub – resurse pentru cultură, Centrul pentru Educație și Formare Sintagma, Asociația de-a arhitectura, Asociația Da’DeCe, Muzeul Național de Artă al României

Dezbatere: Ce pierdem când dispare patrimoniul cultural? (12.00-13.20)

noi 2006

Alexandra Zbuchea | cercetător, Rețeaua Națională a Muzeelor din România

Alexandra Zbuchea este membru în consiliul director al Rețelei Naționale a Muzeelor din România și expert în marketing muzeal. De asemenea, este prodecan al Facultății de Management din cadrul SNSPA și director executiv al Centrului de Cercetare în Management și Leadership (SNSPA). A realizat numeroase studii și a publicat în reviste naționale și internaționale în domeniul managementului și marketingului în cultură, precum și al managementului organizațiilor neguvernamentale.

Rețeauna Națională a Muzeelor din România (RNMR) este cea mai importantă asociație profesională din în sectorul muzeal și una dintre cele mai puternice din sfera culturii. RNMR promovează dezvoltarea muzeelor în conexiune cu evoluțiile societății românești, militează pentru un rol mai activ al muzeelor în viața comunității și dezvoltarea culturală acestora, pentru protejarea și cunoașterea patrimoniului cultural la nivel național. Din RNMR fac parte cele mai importante și dinamice muzee din România.

edmond-niculușcă-landscape-280x212

Edmond Niculușcă | ARCEN – Asociația Română pentru Cultură, Educație și Normalitate

In ARCEN construim proiecte care să ofere societății românești posibilitatea de a întâlni mai des cultura în spațiul public. Prin conferințe, dezbateri, lecturi publice, reportaje și tururi ghidate încercăm să asigurăm o bună relație între societate și mediul cultural și să cultivăm bunul-simț și bunul-gust ca repere de normalitate. Aceleași lucruri dorim să le aducem și în școli și licee prin module de cursuri care să îndemne elevii la  informare și participare.

Activitățile ARCEN sunt organizate în jurul a trei direcții principale : activități educaționale (workshop-uri cu tematici bine definite, tururi ghidate pentru elevi în cadrul săptămânii „Școala altfel”, crearea de oportunități de voluntariat pentru liceeni), activități culturale (organizarea de conferințe care au în centru personalități importante ale culturii românești contemporane, organizarea de dezbateri pe teme culturale sau sociale, pregătirea și susținerea de lecturi publice,  administrarea unei pagini de Facebook în vederea prezentării de informații ce țin de diverse domenii culturale) și activități centrate pe București (tururi ghidate pietonale pentru bucureșteni și turiști care aduc în atenția participanților aspecte importante legate de istoria, arhitectura, memoria și situația actuală a locului în care trăiesc, realizarea de scurt-metraje, filme documentare, reportaje în care sunt abordate teme precum istoria sau diverse probleme ale orașului, integrarea unor clădiri reprezentative ale Bucureștiului în circuitul european „Noaptea muzeelor”).

1

Andreea Daniela Machidon | Fundația Pro Patrimonio

Căutător, Călător, Creator. Mi-am propus un proces de educație și formare ce a pornit de la studiul arhitecturii (Facultatea de Arhitectură de Interior, ”Ion Mincu”, București și Masterul Itinerant de Arhitectură și Arheologie al Academiei Adrianea ,Roma)și s-a lăsat îmbogățit pe parcurs de căutări conexe ce-au sondat lumea fotografiei (Școala de Fotografie ”Francisc Mraz”), universul naturii (Cursurile de Ghid Montan AGMR) și tărâmul educației. Experiențele mele fondatoare au la bază 6 veri de experimente, în țară și în afara granițelor, cu : arhitectura de patrimoniu, tehnici, materiale și metode lucru tradiționale și naturale, lucru în comunitate și organizare de evenimente culturale.
În prezent, sunt stagiar la Fundația ProPatrimonio, arhitect voluntar în cadrul programului ”De-a Arhitectura” și fotopoet în timpul liber.

Preluând modelul fundației britanice National Trust, în anul 2000, Fundația Pro Patrimonio este înființată de Indrei și Nicolae Rațiu pentru a ajuta la conservarea și reabilitarea patrimoniului construit al României. Principalele obiective ale fundației sunt : salvarea, conservarea, restaurarea moștenirii arhitecturale și culturale, acțiunile concentrându-se pe lobby pentru : protejarea patrimoniului, integrarea noilor proiecte în peisajul cultural existent, educarea publicului spre aprecierea valorii moștenirii culturale, susținerea meșteșugurilor și a tehnicilor tradiționale de construcții, oferind sprijin pentru :valorificarea peisajului cultural, conservarea și repunerea în folosință a clădirilor monument-istoric, reintroducerea lor în circuitul cultural și economic.

Dezbatere: Manuale şi alte resurse de sugestii metodologice pentru cadre didactice de educaţie prin şi pentru patrimoniu (14.15-16.00)

Claudia Pamfil

Claudia Pamfil | Asociația de-a arhitectura

Claudia Pamfil este arhitect urbanist, cu experienţă de 17 ani ca formator, manager de proiecte în sectorul neguvernamental. Are expertiză în politici publice participative, management urban, strategii de dezvoltare locală iar ca exemple de implicare în programe cultural-educaţionale este De-a Arhitectura – introducerea educaţiei de arhitectură şi mediu construit în curricula şcolară timpurie, încurajarea şi îndrumarea cadrelor didactice în a utiliza mediul construit şi arhitectura ca resurse de învăţare pentru alte materii.

De-a Arhitectura aduce o îmbogăţire a culturii arhitecturale şi urbane a societăţii romanesti actuale prin educaţia copiilor care sunt şi „formatori de opinie” ai părinţilor lor. Asociaţia De-a arhitectura a conceput programe şcolare pentru cursuri optionale acreditate şi activităţi extracurriculare, ajutându-i pe copii să înţelegă mediul construit, să facă legături între ceea ce află la şcoală şi procesele complexe care transformă locurile în care trăiesc, să-şi cultive aptitudinile de interpretare şi abstractizare, de reprezentare şi de exprimare vizuală, creativitatea şi lucrul în echipă. Ca adulţi, copiii vor fi deveni utilizatori responsabili ai oraşelor şi vor participa activ la modelarea locului în care vor trăi şi vor crea, utilizând atât mostenirea culturală, cât şi inovaţia

Piscu_Foto Dan Borzan

Adriana Scripcariu | Asociaţia Gaspar, Baltasar & Melchior

Adriana Scripcariu este istoric de artă, doctor al Facultăţii de Istorie Bucureşti. Începând cu anul 2006 se dedică proiectelor de educaţie prin patrimoniu iniţiind numeroase acţiuni: workshopuri despre patrimoniul cultural românesc în cadrul unor şcoli de vară, tabere de creaţie, excursii şcolare. În anul 2011 înfiinţează Şcoala Primară Agatonia, loc predilect al experienţelor în zona educaţiei prin patrimoniu. Este autor al unei serii de volume despre patrimoniul cultural românesc, într-un concept „pe înţelesul tuturor”. Două dintre acestea sunt gândite pentru a fi manuale şcolare. Locuieşte împreună cu familia – soţul, sculptorul Virgil Scripcariu şi copiii –  în satul Piscu, jud. Ilfov.

Asociaţia Gaspar, Baltasar & Melchior este un ONG înfiinţat în 2006 de o familie de artişti, la Piscu, un fost sat de olari din apropierea Bucureştiului. Pornind de la specificul satului nostru am iniţiat acţiuni culturale diverse, în dorinţa de a contribui la conservarea, promovarea şi valorizarea meşteşugului în educaţie – copii dar şi adulţi. Cu trecerea anilor, conceptul s-a lărgit şi s-a numit generic Şcoala de la Piscu – un spaţiu şi un laborator cultural, dar şi o platformă de comunicare prin care ne străduim oferim punţi către valorile patrimoniului cultural românesc: întâlniri, ateliere, cărţi, idei de lucru cu copii sau gânduri şi imagini, transmise virtual, despre frumuseţea moştenirii noastre culturale.

Adriana Scripcariu a realizat în perioada 2012-2015 4 cărţi despre patrimoniul cultural, într-un concept “pe înţelesul tuturor”. Dintre acestea, două au fost gândite anume ca manuale şcolare, iar celelalte pot constitui suporturi de curs, în cadrul unor ore opţionale. Autoarea va împărtăşi experienţa ei pe mai multe planuri: realizarea cărţilor, demersuri colaterale, reuşite dar şi impasuri.

angelica-iacob1

Angelica Iacob | Global Mindscape

Angelica Iacob este membru fondator Global Mindscape (2010), istoric de artă, specialist în educație culturală și manager cultural. Din noiembrie 2015 este Șef Serviciu Relații Publice, Marketing și Proiecte Culturale la Muzeul Municipiului București. În perioada 2001-2010 a lucrat la Muzeul Național de Artă al României, unde a coordonat departamentul de educație muzeală. A organizat ateliere, programe și prezentări pentru copii înscrişi de părinţi, familii cu copii de 4-12 ani, grupuri de școală și de grădiniță, turiști, studenți, specialiști în domeniul cultural sau cadre didactice. În cadrul Rețelei Naționale a Muzeelor din România a coordonat, până în 2014, desfășurarea evenimentului Noaptea Muzeelor.

Global Mindscape are obiectiv principal explorarea culturii vizuale în multitudinea aspectelor sale: artă, arhitectură, urbanism, peisaj cultural. Nucleul activităților organizației îl constituie educația culturală pentru copii și adulți prin derularea unor proiecte, organizarea unor programe instructive și relaxante pentru diverse categorii de public, precum și îmbogățirea experienței culturale a turiștilor ce vizitează România. Printre inițiativele în care Global Mindscape s-a implicat amintim Carnavalul Internațional al Copiilor de la Veneția (2012), Caravana Muzeelor (care în 2016 se află la a cincea ediție) sau Arta contemporană pentru copii la Școala Altfel.  

Patrimoniul cultural văzut de tineri (16.30-18.00)

Foto A. Savu(1)

Ana Savu | voluntară la Muzeul Național de Artă în Consiliul Adolescenților

Sunt Ana, am 18 si sunt, bineinteles, eleva. Doi ani am fost si voluntara la Muzeul National de Arta in Consiliul Adolescentilor, CADO. Oricat de mult nu imi plac lucrurile siropoase – prefer sa fiu mereu la obiect  – trebuie totusi sa recunosc ca experienta de la muzeu m-a schimbat. Foarte mult. Aspecte ale vietii mele pe care acum le consider esentiale, poate nu le-as fi stiut niciodata.
De exemplu, post-muzeu m-am decis sa studiez Istoria Artei, asa ca acum gravitez in jurul facultatii si, ei bine, al Bac-ului. Apoi, un scop al meu e sa calatoresc in lume, sa vad si sa experimentez cat mai multe fatete ale acesteia ca sa reusesc sa spun ca m-am definit cat de bine am putut ca persoana.

Petru

Petru | participant la atelierele Da’DeCe

Numele meu este Petru, am 12 ani, sunt clasa a cincea la Liceul Bilingv „Ita Wegman” și sunt un mare pasionat de istorie. Citesc istorie de când mă ştiu iar prima mea carte pe acest subiect am primit-o la cinci ani. Informaţiile le adun nu doar din cărţi, ci şi de pe internet şi televizor. Majoritatea rafturilor bibliotecii mele sunt pline de cărţi şi atlase istorice.
Prima mea carte de istorie s-a numit „Marile bătălii din istoria lumii” şi am cumpărat-o de două ori până acum. Primesc cadou de ziua mea, de Crăciun şi de Sfântul Petru astfel de cărţi. Sunt cel mai bun la istorie din clasă şi nu vreau să mă laud dar cred că din cauza istoriei am devenit un expert în politică şi înţeleg mai bine ce văd la televizor.

Petra

Petra | participant la atelierele Da’DeCe

Îmi place să desenez. Scriu şi ilustrez cărţi, iar culorile mele preferate sunt albastru şi verde. Merg la concursuri de înot şi peste tot cu mine iau cărţi precum „Harry Potter” sau „Cireşarii”.

Încep multe lucruri, dar niciodată nu le termin. Poate câteva au norocul să fie totuşi terminate.

Am o imaginaţie bogată, aşa spun mulţi oameni.

Sporturile mele preferate sunt atletismul, forbalul, înotul, tenisul şi ski-ul.  Nu îmi place rozul.

Ador ceaiul de flori.

Rareș Colceru | elev implicat în proiectele ARCEN

Daria Turbăceanu Ionescu | elev implicat în proiectele ARCEN

Sari la bara de unelte