DEZBATERE: Cum conectăm cultura și educația la nivel național? (11.30-14.00)

Iosifescu

Şerban Iosifescu | președinte al Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar

Peste 35 de lucrări publicate în domeniul educației. 13 ani experiență didactică în învățământul preuniversitar, 16 ani experiență în cercetarea educațională, 22 ani de experiență în formarea cadrelor didactice și a managerilor școlari, 18 ani experiență în consultanța educațională la nivel național și internațional, 15 ani experiență în învățământul superior. Expert european și internațional, de 10 ani preşedinte al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar.

Codruta

Codruţa Cruceanu | specialist educație culturală

Istoric de artă, Codruţa Cruceanu și-a început cariera la Muzeul Național de Artă unde a susținut sute de programe educative. În anul 2001 s-a alăturat colectivului British Council din București ca manager proiecte artistice. Multe dintre proiectele implementate aici au cuprins și o componentă educațională, de la școli de vară pentru profesori la ateliere de storytelling pentru copii din centre de plasament. În ultimii ani s-a implicat în conceperea și implementarea unor proiecte destinate persoanelor cu deficiențe. Continuă să creadă în valoarea adăugată a educației culturale și a contribuției acesteia la formarea unei tinere generații gata să exploreze, să reflecteze și să interacționeze cu lumea înconjurătoare.

01_imagine_interviu_Mina Sava

Mina Sava | preşedinte Asociaţia De-a arhitectura

Mina Sava  este arhitect, absolventă a Universitaţii de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu” (Bucureşti) în 1996. Este membru fondator, iniţiatorul şi preşedintele Asociaţiei De-a Arhitectura din 2013, prima organizaţie din România care dezvoltă şi promovează programe de educaţie de arhitectură şi mediu construit pentru copii. Din 2002 este directorul departamentului de arhitectură al A Stil. Membru fondator al Ordinului Arhitecţilor din România în 2003.

Daniela-Visoianu-1

Daniela Vişoianu | preşedinte Coaliţia pentru educaţie

 

Raluca-Iacob-271x300

Moderator:

Raluca Iacob | preşedinte Asociația MetruCub

Raluca Iacob este preşedintele Asociației MetruCub – resurse pentru cultură și coordonează proiectul Susține cultura în educație. Din 2007 colaborează cu organizaţii culturale în calitate de manager cultural, consultant pentru atragerea de fonduri nerambursabile, cercetător şi facilitator cultural. În prezent este interesată de posibilitatea dezvoltării de programe și politici publice pentru activitățile cultural-educaționale și de modernizarea sistemului de finanțări nerambursabile pentru proiecte culturale.

 

Abordări și metode de lucru cu copiii și tinerii

SALA CAFENEA

15.00-16.00

03_imagine_interviu_raluca bem neamu

Raluca Bem Neamu

Raluca Bem Neamu este absolvent de Istoria şi Teoria Artei, pasionată de muzee şi obiecte semnificative pentru publicul larg, mai ales de copii, pentru că văd lucruri pe care cei mari nu le mai observă. S-a format în diferite domenii asociate managementului cultural şi comunicării şi a lucrat sau colaborat cu instituţii vii unde publicul e invitat să descopere minuni în obiecte semnificative cultural: Muzeul Naţional de Artă al României şi Consiliul Britanic sau unde a interacţionat cu alţi oameni pasionaţi care învăţau să vadă în patrimoniu o sursă de poveşti şi bucurii: Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală şi altele. Face parte cu bucurie din reţeaua Susţine cultura în educaţie.

Storytelling-ul ca metodă de succes în educaţia culturală

Asociaţia Da’DeCe a dezvoltat o serie de proiecte care au folosit metoda storytelling în diferite contexte şi prin diferite tehncii specifice interpretării patrimoniului, adică „traducerii” obiectelor pentru copii între 2 şi 10 ani  în poveşti credibile, pasionante şi deci interesante. La Palat animat, La ceai cu Regina sau Minunatul teatru-geamantan al baronului de Lowendal sunt câteva dintre studiile de caz care vor fi prezentate.

Despre Asociaţia Da’ DeCe

Asociația Da’DeCe înființată în anul 2011 desfășoară programe de educație culturală pentru copii de la 1 la 10 ani în muzee și alte instituții culturale din București și din țară. Misiunea asociației este aceea de a transforma obiectele cu valoare culturală în surse de cunoaștere pentru copii și tineri prin intermediul diverselor metode educaționale, cum ar fi: storytelling pornind de la patrimoniul mobil sau imobil, expoziții pentru copii, ateliere de lectură creativă și ateliere de filosofie pentru copii, teatru non-verbal. Scopul asociației este acela de a concepe și inspira modele de bună practică în educația culturală autohtonă, prin intermediul stimulării creativității naturale a copiilor în raport cu elemente ale culturii și civilizației. Cel mai nou proiect al asociației este Îmi place/Nu-mi place, un proiect complex în cadrul căruia vom concepe alături de câteva clase de copii, de artiști și de trei muzee de artă din țară trei expoziții de artă realizate de copii împreună cu artiști contemporani consacrați.

16.00-17.00

Despina

Despina Haşegan

Din 2006 este muzeograf specialist în educație în cadrul Secției Educație, Comunicare, Proiecte Culturale și Marketing a Muzeului Național de Artă al României. De-a lungul timpului a fost implicată în elaborarea și susținerea de programe educative, pentru diferite categorii de public: şcolari şi preşcolari, familii cu copii de diferite vârste, public adult, public cu diferite deficienţe. Ca absolvent de Istoria și Teoria Artei, îşi propune să transpună limbajul și informațiile de specialitate în formule adaptate diferitelor categorii de public, utilizând diverse instrumente şi metode ale educaţiei nonformale.

Metodă

Treasure hunt : Joacă- te cu indiciile! Treasure hunt sau vânătoarea de comori este una dintre cele mai simpatice şi mai ofertante metode de învăţare. Gândită la scară mai mare sau mai mică, cu hărţi sau indicii, ea incită curiozitatea copiilor şi transformă experienţa învăţării într-o mini aventură.

Despre Muzeul Naţional de Artă al României

Muzeul Naţional de Artă al României (www.mnar.arts.ro ) este deţinătorul unui valoros patrimoniu de artă românească şi străină, expus în 3 mari galerii permanente: Galeria de Artă Veche Românească, Galeria de Artă Românească Modernă, Galeria de Artă Europeană. Pe lângă sediul central din clădirea fostului palat regal, MNAR administrează 3 muzee – satelit: Muzeul Colecţiilor de Artă, Muzeul Theodor Pallady şi Muzeul K.H. Zambaccian. Muzeul oferă o varietate de programe adaptate nevoilor şi aşteptărilor unui public variat: şcolari şi preşcolari, adolescenţi, familii cu copii, persoane cu dizabilităţi, public adult. Prin caracterul lor interactiv, acestea transformă vizita într-o experienţă de învăţare atractivă şi plăcută.

17.00-18.00

ASTRA Sibiu Ora de scoala la muzeu

Raluca Ioana Andrei

Raluca Ioana Andrei este pedagog muzeal în cadrul Complexului Național Muzeal ASTRA, Sibiu din anul 2001, Doctorand al Universităţii Bucureşti, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, absolventă a cursurilor de Management educațional și calificare în domeniul Formării profesionale (Formator de formatori). A realizat strategii şi programe educaţionale specifice instituțiilor de cultură şi a coordonat proiecte precum: Obiect şi Poveste. Teatru de umbre la Muzeul ASTRA, Tabăra de Meşteşuguri Artistice Tradiţionale. Fără limite. Împreună întru tradiţie (edițiile 2011, 2012, 2013), Muzeul se prezintă (2001 – prezent), Târgul Național de Jucării – 2015, Școala Altfel (edițiile 2013, 2014, 2015).

Proiectul Ora de școală la muzeu

Reprezintă o continuare a inițiativei din 2015, Patrimoniul muzeal – instrument de învăţare, organizat de către Global Mindscape în parteneriat cu Muzeul Municipiului Bucureşti, Complexul Naţional Muzeal ASTRA Sibiu şi Institutul de Știinţe ale Educaţiei şi cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul Ora de școală la muzeu se desfășoară până în luna noiembrie 2016, este coordonat de Global Mindscape, parteneri fiind Muzeul Municipiului București, Muzeul Național de Istorie a României, Complexul Național Muzeal ASTRA Sibiu și Complexul Național Muzeal Curtea Domnească Târgoviște și este cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Noutatea abordării în cadrul proiectelor Patrimoniul muzeal – instrument de învăţare și Ora de școală la muzeu este oferită de inversarea raportului practicat în general: activităţile educative propuse de către muzee au fost iniţiate pornind de la disciplinele studiate la şcoală, nu de la tipul de patrimoniu caracteristic. Astfel, în cadrul proiectului Patrimoniul muzeal – instrument de învăţare s-au avut în vedere disciplinele din aria curriculară ”Matematică și Științe ale Naturii”: Științe ale Naturii pentru clasele I-IV şi Biologie pentru clasa a V-a și Chimie pentru clasa a VII-a.
Proiectul derulat în 2015 la Complexul Naţional Muzeal ASTRA Sibiu şi-a propus însușirea cunoștințelor de Biologie predate la școală pornind de la patrimoniul muzeului. Având mediul natural ca și sprijin în derularea proiectului și resursele Centrului ASTRA pentru Patrimoniu – centru de restaurare și conservare din cadrul muzeului, s-au putut realiza activități bazate pe metodele: observația, învățarea prin descoperire, explicația, descrierea, experimentul, chestionarul, conversația. Astfel, elevii au identificat nucul în arealul muzeului, au formulat o descriere a acestuia, au folosit patrimoniul mobil (pieptarul) ca mijloc de învățare şi au utilizat nucul pentru obținerea culorilor naturale.

SALA COLOANELOR

15.00-16.00

PetraOWR

Petra Dobruská

În ultimii ani, Petra Dobruská a dezvoltat proiecte educaționale și culturale în cadrul Ambasadei Republicii Cehe și a Centrului Cultural Ceh la București. Programul la care lucrează în prezent este o continuare a acestei misiuni, dar cu un public nou, format din elevi și profesori de liceu. De câțiva ani, este implicată în activitățile festivalului, iar de doi ani gestionează programul educațional.
Petra este în prezent doctorand în antropologie și studii de migrație la Universitatea Carolină din Praga.

Metoda: Educația prin film documentar

Filmele documentare au puterea de a deschide in același timp ochi si minți.  Urmărind o poveste personala, tinerii au ocazia de a se implica emoțional intr-o problema despre care nu știau foarte multe si de a afla cum pot schimba ceva in realitatea care ii înconjoară.

Despre One World Romania

Înfiinţată în 2009, Asociaţia One World Romania organizează singurul festival de film documentar dedicat drepturilor omului din România. One World Romania la Școală este programul educațional al asociației, care își propune să introducă filmul documentar și discuția despre drepturile omului și istoria recentă în liceele din România, prin activități destinate elevilor și profesorilor.

16.00-17.00

Diana Cercel

Diana Cercel

Coordonator de proiecte la Asociația Culturală Macondo. A dezvoltat pe plan național proiectul de educație cinematografică Cinema-Edu, aflat  la cea de-a cincea ediție și a conceput Filme pentru liceeni, un nou proiect de educație prin film. De asemenea, în cadrul asociației, a planificat distribuția în România a unor filme precum Winter Sleep (Kis Uykusu), Inside Llewyn Davis, Io e te, Heli, Beasts of the Southern Wild și a participat la promovarea și programarea filmelor în cadrul Noului Cinematograf Al Regizorului Român în perioada 2012-2015.

Metoda: Educația prin film

Metoda propusă este educația prin film: pe de o parte educație socială și educație cinematografică în baza unui Ghid educațional conceput special pentru lucrul la sala de clasă. Pe de o parte, după vizionarea a sase filme de fictiune sunt propuse o serie de activitati de tip dezbatere, joc de rol, exercitii practice, etc, ce au la baza temele sociale dezvoltate de fiecare film. Pe de altă parte, cea de-a doua metoda vizeaza deprinderea unor cunostinte elementare de istorie si limbaj cinematografic prin utilizarea unor extrase (scurte fragmente) din filme intrate in canonul cinematografic.

Despre Asociaţia Macondo

Asociația Culturală Macondo a fost înființată în anul 2007 de Daniela Băcanu, cu scopul de a activa în urmatoarele trei domenii: management de cinema (proiectul NCRR),  distribuție de filme de artă în România si educație cinematografică (Cinema-edu timp de cinci ediții, Filme pentru liceeni, CinEd). Asociația Culturală Macondo crede într-un stil de viață autentic, cu experiențe alternative, creative, de calitate.

17.00-18.00

Laura poza

Laura Ioana Coroamă

Este doctor în Ştiintele Limbajului şi cercetător în cadrul grupului IMAGER (Université Paris Est Créteil Val de Marne). Centrele ei de interes, în strânsă legătură cu activităţile de predare, se regrupează în jurul conceptelor de comunităţi de practică, predarea limbilor străine prin arte şi abordarea învăţării din perspectiva ecologică. În calitate de profesor, asigură cursuri şi ateliere de limba franceză pentru copii şi adolescenţi la Institutul Francez din Timişoara.

Metodă

« Fais ton cinéma » este un proiect care a debutat în cadrul unui club de vacanţă. Scopul demersului educativ este familiarizarea cu limba franceză prin intermediul artei cinematografice. Pe parcursul a două săptămâni, copiii cu vârste cuprinse între 6 si 14 ani sunt implicaţi activ în conceperea unui film cu durată de minim 6 minute. Ei asigură atât partea de conţinut (redactarea scenariului, alegerea personajelor), cât şi punerea în scenă a secvenţelor, filmarea. Dimensiunea lingvistică este personalizată pe replicile din film, copiii având posibilitatea de a modifica elementele de compoziţie pe parcursul filmărilor.

Despre Institutul Francez din Timişoara

Institutul reprezintă o componentă importantă a reţelei culturale franceze şi francofone din România si din Europa Centrală şi de Est. El promovează politica susţinută de Ambasada Franţei şi de Serviciul său de Cooperare şi de Acţiune Culturală (SCAC) în favoarea culturilor şi a limbii franceze insistând pe dimensiunile lor contemporane şi sprijinind difuzarea poziţiilor internaţionale ale Franţei. Printr-o ofertă pertinentă de cursuri de franceză generală şi specializată, precum şi prin acţiuni permanente de cooperare lingvistică, acesta contribuie la propagarea şi dinamizarea practicii limbii franceze şi pune la dispoziţia publicului un important centru de resurse.

Sari la bara de unelte