Sâmbătă 9 aprilie

Dezbatere: Cum conectăm cultura și educația în Bucureşti? (10.00-12.30)

oana mosoiu 2

Oana Moşoiu | programul CIVITAS, coordonator al programului  de formare „Managementul activităţilor extracurriculare”

Lector univ. dr. la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București – cursuri de Teoria și Metodologia Evaluării Educaționale, Educație Nonformală și Dezvoltare Comunitară, Practică profesională, Pedagogia Timpului Liber și Animație Socio-culturală (program Double Degree cu Danemarca). Trainer în rețeaua de formatori pentru programul Erasmus+ pe teme privind scrierea și managementul proiectelor europene. Formator de tineri și adulți, utilizând învățarea experiențială și cadrul educației nonformale. Coordonator de programe de formare profesională continuă a cadrelor didactice, inclusiv formare de formatori. Consultant în domeniul educației, implicată în demersurile de recunoaștere a voluntariatului și a competențelor dobândite în context nonformal.

Foto profil_Cosmin

Cosmin Chiriţa | programul CIVITAS, coordonator al programului  de formare „Managementul activităţilor extracurriculare”

Cosmin este antreprenor social, fiind co-fondator al Youth HUB, trainer freelancer şi contribuie la programe şi proiecte de training şi educaţie nonformală de peste 9 ani, timp în care a lucrat cu peste 2.500 de cursanţi, în peste 2.000 de ore de training, din aria abilităţilor sociale. De asemenea, una dintre cele mai semnificative experiențe de care beneficiază este cea de Delegat de Tineret al României la Națiunile Unite, în mandatul 2013-2014. Crede în puterea educaţiei nonformale ca formă de sine stătătoare de educaţie, furnizoare de competenţe reale de viaţă, cu impact transformaţional asupra capacităţilor de flexibilitate şi adaptabilitate ale beneficiarilor acesteia.

IMG_0954

Mihaela Păun | director al ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București

Mihaela Păun este licențiată în Artă Teatrală și Actorie la UNATC și deține un master în Management Cultural la SNSPA. De-a lungul timpului, a obținut competențe în management, accesarea fondurilor structurale și de coeziune europene și managementul instituțiilor publice de cultură. A lucrat ca redactor la Evenimentul Zilei și a coordonat relațiile cu presa pentru proiectul UNITER Casa Artiștilor. A jucat pe scena teatrului Nottara, în perioada 1997-1999. Din 1999 activează în cadrul ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, unde a ocupat, pe rând, funcțiile de producător delegat, consultant artistic, director adjunct. Din 2006 este directorul instituției. În această calitate, s-a ocupat de asigurarea dezvoltării ofertei culturale a municipalităţii, prin organizarea de festivaluri, evenimente şi alte activităţi care să răspundă opţiunilor artistice ale bucureştenilor, a elaborat strategii culturale specifice instituției și a redat patrimoniului local o clădire monument istoric – Hanul Gabroveni, renovat la inițiativa ARCUB. Din 2015, coordonează, împreună cu echipa București 2021, candidatura orașului București la titlul de Capitală Europeană a Culturii în 2021.

Raluca-Iacob-271x300

Raluca Iacob | manager cultural, Asociația MetruCub

Raluca Iacob este preşedintele Asociației MetruCub – resurse pentru cultură și coordonează proiectul Susține cultura în educație. Din 2007 colaborează cu organizaţii culturale în calitate de manager cultural, consultant pentru atragerea de fonduri nerambursabile, cercetător şi facilitator cultural. În prezent este interesată de posibilitatea dezvoltării de programe și politici publice pentru activitățile cultural-educaționale și de modernizarea sistemului de finanțări nerambursabile pentru proiecte culturale.

Mihaela Enache

Mihaela Enache | profesor consilier școlar, Școala gimnazială Ferdinand I

Mihaela Enache este profesor consilier școlar în cadrul Școlii Gimnaziale Ferdinand I, o persoană cu inițiativă, deschisă către nou și mereu cu zâmbetul pe buze. Relația pe care o am cu copiii  este bazată pe încredere și  comunicarea emoțiilor. Promovez gândirea critică și creativitatea prin metodele moderne utilizate în lucrul cu ei. Cea mai mare realizare a mea de până acum este formarea pe care o am.

Elena-Stefan-hotnews

Elena Ștefan | inspector pentru activităţi educative extraşcolare, Inspectoratul Școlar al Municipiului București

Elena Ștefan este profesor de chimie și s-a perfecționat în această meserie nu doar prin cursuri de management educațional, cât și prin cursuri de formatori și prin schimburi de experiență în alte țări. Este specializată și în managementul de proiect, dar și ca profesor metodist. Este o susținătoare activă a festivalurilor și a concursurilor de artă și de mediu pentru elevi. Susţine educaţia formală prin activităţi nonformale şi crede în creativitatea profesorilor şi a elevilor.

Vera Marin

Moderator

Vera Marin | președinte al Asociației pentru Tranziție Urbană

Vera Marin este arhitect și urbanist, cu experiență didactică la Universitatea de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu (din 2000), trainer și consultant, promovează abordarea participativă și interdisciplinară a spațiului, la orice scară. Coordonează activitatea ATU – Asociația pentru Tranziție Urbană (din 2001) și este vice-președinte la Asociația De-a Arhitectura (din 2013).

Diana Melnic

Diana Melnic |  inspector școlar general adjunct la Inspectoratul Școlar al Municipiului București

Bogată experiență în domeniul învățământului preuniversitar, 10 ani director al Casei Corpului Didactic București, profesor de fizică, prof. dr. în filozofie, lector asociat la Facultatea de Psihologie și Științele Educației. Este formator national pe comunicare, inspecție școlară și managementul clasei. De 15 ani este coordonator și organizator al Festivalului Național de teatru pentru elevi „ George Constantin” .
Crede că nimic nu este posibil fără educație.

Prezentare de resurse: Educația prin cultură în viziunea profesorilor și Analiză de nevoi și Cultura în școală. Ghid pentru operatorii culturali (13.00-14.00)

Mihai Iacob

Mihai Iacob | Centrul pentru Educație și Formare „Sintagma”

Mihai este preşedintele Centrului Sintagma. Are peste 5 ani de experienţă în cercetare în domeniul educaţiei. Interesele sale de cercetare s-au centrat în special pe zona consilierii şi a serviciilor de sprijin pentru persoane dezavantajate. Pe baza acestor studii Mihai Iacob a oferit sugestii de politici bazate pe probe pentru Ministerul Educaţiei şi diverse ONG-uri. Exemple recente de studii pe care le-au condus ţin de utilizarea artelor în contexte educaţionale şi situaţia persoanelor seropozitive în România.

DSC_0067

Angela Mihăilescu | Centrul pentru Educaţie şi Formare „Sintagma”

În calitate de cercetător la Institutul de Științe ale Educației, Angelica Mihăilescu a colaborat la realizarea unor studii și proiecte despre dezvoltarea competențelor de comunicare în limba maternă și în limbile moderne, utilizarea educației nonformale în școală, impactul cursurilor opționale și al programului „Școala altfel” asupra calității educației etc. Preocupările sale privind dezvoltarea interesului publicului școlii privind artele, cultura și patrimoniul s-au concretizat în cursuri de formare sau ghiduri în încercarea de a focaliza atenția asupra beneficiilor formative ale acestora pentru elevi, pe termen lung.  De formație inițială filolog, ea a abordat, de asemenea, teme de graniță care explorează comunicarea interculturală în domeniul predării limbilor străine din perspective metodologice noi care pun împreună didactica modernă cu sociolingvistica, pragmatica sau analiza conversațională.

Petre Botnariuc

Petre Botnariuc |  Centrul pentru Educaţie şi Formare „Sintagma”

Petre Botnariuc este cercetător la Institutul de Științe ale Educației, Departamentul de Consiliere educațională și membru al Centrului National Euroguidance. El desfășoară cercetări și proiecte în domeniul educației la nivel național și european în domeniile consilierii școlare, orientării în carieră, formării continue a cadrelor didactice, cât și dezvoltare de metodologii și instrumente pentru consilierii școlari. Deține titlul de Doctor în științele educației cu specializare în învățarea în comunități virtuale precum și în proiectarea, managementul și evaluarea programelor de elearning.

Abordări și metode de lucru cu copiii și tinerii

SALA CAFENEA

15.00-16.00

Laura Danaila

Laura Dănăilă

Mă numesc Laura Dănăilă şi am absolvit Academia de Muzică Bucureşti, secţia pian principal.  Drumul profesional l-am început în cadrul “Liceului de Muzică George Enescu”, ca profesor de pian. Apoi am descoperit învăţământul particular şi, de 6 ani sunt profesoară de muzică şi pian în cadrul unei şcoli particulare din Bucureşti. Lucrând cu elevi de diferite vârste, am cautat mereu o metodă adecvată pentru a le face plăcută şi interactivă intrarea în lumea muzicii. Descoperirea metodelor Kodaly si Dalcroze a fost revelatoare pentru mine ca profesor, iar prin experimentarea principiilor lor în cadrul atelierelor Asociaţiei Dalcroze Romania, am reuşit să le ofer copiilor ocazia de a cunoaşte şi aprecia muzica într-un mod interactiv.

Metodă

Propunându-mi să schimb şi să propun o metodă de a preda muzica într-un mod stimulativ pentru copii, am conceput un program structurat progresiv, bazat pe pedagogiile muzicale inspirate de Zoltan Kodaly şi de Jaques-Dalcroze. Cele doua filozofii care stau la baza celor doua metode de educație muzicală sunt complementare. Metoda Kodaly foloseşte semne spaţiale pentru reprezentarea notelor şi semne specifice pentru formulele ritmice, construindu-se în jurul dezvoltării abilităţii de a cânta vocal corect. Metoda Dalcroze se bazează pe angajarea tuturor capacităţilor fizice, psihice şi emoţionale, muzica fiind “simţită” corporal de copii, înainte de a fi explicată. Ambele metode pornesc de la de la sunet către imagine, de la simplu la complex, de la concret către abstract, construind o altfel de abordare a predării muzicii, care să le ofere copiilor posibilitatea de a experimenta muzica şi de a se exprima prin intermediul muzicii.

Despre Asociația Dalcroze România

Prin activitatea asociației, ne propunem: Să promovăm educația, studiul, practicarea și cunoașterea muzicii în general și, în particular, a metodei Dalcroze, al cărei autor este Emile Jaques-Dalcroze; Să trasmitem copiilor bazele teoretice și practice ale muzicii fără să facem din aceasta un scop unilateral; Să facem din muzică un mediu creativ în care fiecare copil să își dezvolte capacitățile și aptitudinile artistice și, în special, simțul muzical; Să mediem și să îmbogățim prin muzică relația și comunicarea părinte – copil; Să punem la dispoziția tuturor copiilor, dar și a părinților lor, un  intrumentar variat, din registrul clasic, folcloric sau pur pedagogic, pentru facilitarea unei experiențe muzicale cât mai diverse și mai bogate; Să creăm, prin programele noastre, un loc în care muzica este sursă de descoperire, dezvoltare și bucurie permanentă.
Prin atelierele de educație muzicală organizate de Asociație, ne dorim să oferim copiilor cu vârste cuprinse între 1 și 8 ani, o educație muzicală care nu se rezumă doar la învățarea unor noțiuni de teorie muzicală, ci la îmbinarea naturală între muzică, mișcare, ritm și creativitate, să transmitem copiilor noștri în primul rând o cultură muzicală de calitate, un sentiment de armonie, zâmbet și multă motivație.

16.00-17.00

12079990_1659995127572629_7656668698434690870_o

Lorand Maxim

Este regizor de teatru. Practica lui se concentrează pe teatru comunitar.  În 2013 a pus bazele Asociației Reciproca în Cluj-Napoca.  În 2014 concepe și pune bazele Focus Atelier, o platformă de ateliere interdisciplinare și dezbateri dedicate artei sociale și educației. Este interesat de proiecte care abordează subiecte din peisajul socio-politic actual și prin care se caută soluții pentru libertate și egalitate socială. Susține ateliere de Teatru Forum și, de peste un an de zile, coordonează un laborator de Teatru Comunitar dedicat copiilor din familiile evacuate forțat, ce locuiesc în Pata Rât.

Despre Asociația Reciproca
Reciproca este un ONG care are ca scop dezvoltarea climatului cultural și creșterea gradului de responsabilitate socială.
Reciproca are trei segmente principale de desfășurare a activităților: Organizarea platformei Focus Atelier – platformă de educație non-formală, Producția de spectacole de teatru și materiale audio-vizuale şi Susținerea de ateliere educaționale, prin diferite forme de teatru.
Obiective: dezvoltarea mijloacelor de educație non-formală; susținerea implicării tinerilor în activități socio-culturale; dezvoltarea și susținerea formelor de artă alternativă; dezvoltarea numărului consumatorilor de cultură;

Metode : Paolo Freire și Augusto Boal (Pedagogia Oprimaților, Teatrul Orimaților)
Teatrul Forum este o ramură a Teatrului Oprimaților. Arsenalul de tehnici folosit presupune sisteme de jocuri și exerciții prin care participanții se pot detaşa de felul în care acționează în societate, pot reconstitui și analiza consecințele acțiunilor lor. Teatrul Forum propune un proces de reflecție critică și dialog asupra libertății. Procesul implică o analiză dialectică a diferitor situații de oprimare și căutarea soluțiilor și strategiilor pentru combaterea oprimării. În Teatru Forum nu există observatori pasivi, doar spect-actori care se pot implica în orice moment în schimbarea cursului evenimentelor.  Spectatorii sunt invitați să caute soluții jucând teatru. Astfel, cei ce iau parte la joc, adoptă poziția unui personaj și, protejați de rolul pe care îl joacă, explorează propriile idei și se confruntă în timp real cu ideile celorlalți spect-actori. Teatru Forum ridică întrebări asupra structurilor de putere și asupra felului în care ele funcționează.

17.00-18.00

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Radu Apostol

Regizor de teatru, cadru didactic asociat al UNATC.  Co-fondator al Centrului de Teatru Educaţional Replika. Premiul de Debut al UNITER (2002), acordat pentru regia spectacolului Acasă, în cadrul primului proiect de teatru social din România: „Acasă, o casă pentru copiii străzii”. În 2005 a fost bursier al CEC ArtsLink, la The Cornerstone Theatre Company, Los Angeles. Din 2012 a coordonat alături de Mihaela Michailov, Viorel Cojanu şi Mihaela Rădescu proiecte de teatru educaţional: Ţară, ţară, vrem părinţi!,  Copiii migraţie, turneu de teatru educaţional, Teatrul Drepturilor Copilului. Este co-autor al cărţilor: Familia Offline, spectacol de teatru educaţional, Teatrul Educaţional. Jocuri şi exerciţii., Centrul de Teatru Educaţional Replika.

Metodă: Educația prin Acțiunea Dramatică

Este o prelungire a modului în care educația se face în familie. O clasă în care se desfășoară un curs de acțiune dramatică se aseamănă foarte tare cu podeaua din „camera copiilor”, cu podeaua din orice încăpere în care se află copii. Nu există stabilite apriori „locuri mai bune” sau „locuri mai puțin bune”, nu există complexul „ultimei bănci” sau „al băncii întâi”, pentru că fiecare nouă întâlnire pentru realizarea unei acțiuni dramatice se poate petrece în tot spațiul, oriunde imaginația și fanetzia participanților îi poartă. Nu există „catedră” și, implicit, nu există o unică direcție de manifestare a interesului major, un loc de forță, unic depozitar al cunoștințelor și informațiilor interesante pentru elev. Nu există un raport de superioritate a profesorului față de elev, așa cum este presupus de arhitectura sălilor de curs din sistemul tradițional de educație.
Educaţia prin Acţiunea Dramatică este inspirată din metodologiile create de  Henry Caldwell Cook, Peter Slade,  Dorothy Heathcote, Winifred Ward.

Despre Centrul de Teatru Educaţional Replika

Centrul de Teatru Educaţional Replika reprezintă un spaţiu cultural interdisciplinar, dedicat explorării şi prezentării publice a creaţiilor artistice performative , concepute de artişti activişti într-o strânsă relaţie cu comunitatea.
An artistic „mouse trap” for community issues. CENTRUL REPLIKA își propune să dezvolte și să promoveze programe de cercetare artistică și creații focusate pe teme și subiecte acute din societatea contemporană, valorizând o artă solidară cu lumea în care trăim.  CENTRUL REPLIKA își propune să devină o platformă de creație pedagogică și artă participativă prin care categorii de public marginalizate să se poată autoreprezenta și să-și poată crea arta care le definește nevoile și așteptările.
Echipa Centrului de Teatru Educaţional Replika: Radu Apostol, Viorel Cojanu, Mihaela Michailov,  Katia Pascariu,  Mihaela Rădescu

SALA COLOANELOR

Delia Popa

Este artistă vizuală și pedagog de artă în București. Practica sa artistică utilizează teorii și practici feministe re-evaluate în contextul românesc prin intermediul unor medii precum video, performance, desen, pictură şi instalaţie.  A absolvit Universitatea Naţională de Arte Bucureşti, secția Pictură (2002) și Masterul în Arte Vizuale de la aceași universitate (2004), Diploma Postuniversitară în Arte Vizuale de la Goldsmiths College, University of London (PgDip 2005),  Masterul în Arte Vizuale de la School of the Art Institute of Chicago (MFA 2007) și în 2014 a susținut teza de doctorat intitulată ”Management cultural în arta contemporană din România” la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu.
Este membră fondatoare și președinte al Asociației ArtCrowd- Artiști în educație.www.deliapopa.com, www.artcrowd.ro

Liliana Basarab

Este o artistă vizuală activă profesional în București, care și-a început cariera în Iași, la începutul anilor 2000. Practica ei artistică este angajată social și funcționează adesea ca un comentariu la adresa noțiunii de reprezentare.
A făcut parte din programul Pavillon/Palais de Tokyo, Paris, Franța. A luat parte la rezidențe în Finlanda, USA, România, Franța, Germania și Olanda.
Din 2007 până în 2014 Liliana BASARAB a activat ca artist în educație în cadrul mai multor proiecte ale Asociație FSM.est în școli din mediul rural din Nord-Estul României. Din 2015 este membră a Asociației ArtCrowd – Artiști în educație. lilianabasarab.com,  www.artcrowd.ro

Metodă: ȚOMAPAN

Ţomapan este un curs de istoria și practica artei ce se derulează săptămânal în anul școlar 2015-2016 la Școala Gimnazială Genesis din București. Pe parcursul atelierului elevii (clasa I la clasa a V-a) dobîndesc cunoștințe de istoria artei și artă contemporană precum și aptitudini practice de desen, culoare, fotografie sau de lucru cu figurine de teatru. Metodologia ArtCrowd pentru acest curs constă atât în utilizarea unor fișe de lucru pentru fixarea cunoștințelor precum și a unor exerciții practice ce reflectă tema fiecărei lecții. Temele au fost alese pornind de la structura jocului ȚOMAPAN, respectiv plante, animale, oameni, orașe etc și sunt conectate ne-cronologic la teme importante și artiști din istoria artei.
Cursul se va încheia cu o expoziție de final la Galeria Posibilă, o galerie de artă contemporană din București, în care vor fi expuse lucrări individuale și lucrări de grup rezultate din activitatea întregului curs.

Despre ArtCrowd

ArtCrowd – Artişti în educaţie este o organizaţie culturală înfiinţată de Vanda Maria Sturdza (scenograf) şi Delia Popa (artistă vizuală) în 2013, ce oferă cursuri interdisciplinare de artă, arhitectură și teatru, copiilor și adolescenților cu vârste cuprinse intre 7 și 18 ani.
Misiunea ArtCrowd pe termen lung este de a crea parteneriate între profesori și elevi pe de o parte și artiști profesioniști pe de altă parte, pentru includerea cursurilor de artă, arhitectură și teatru în școlile românești de stat. ArtCrowd creează concepte educaționale ce dezvoltă gândirea critică, abilitățile creative și capacitatea de a lucra în echipă, bazate pe practica artistică și experiența internațională a membrilor organizaţiei. Pentru a oferi concepte cât mai diverse suntem mereu în căutare de colaboratori din toate domeniile artei și pedagogiei. Echipa ArtCrowd lucrează atât cu şcoli de stat cât și particulare, precum și cu alte instituții.

16.00-17.00

Monotremu

Duo-ul artistic Monotremu

„Se remarcă prin practici artistice ironico – critice la adresa apatiei şi neajunsurilor societăţii, contextului şi civilizaţiei româneşti, care, precum categoria zoologică a monotremelor – termen ce a inspirat pseudonimul sub care lucrează cei doi – se situează într-o zona de clasificare şi statut incerte: undeva între mamifere şi păsări, în cazul monotremelor, undeva între Est şi Vest în cazul României, o clasă aparte, primitivă dupa anumite criterii, dar mai bine zis, de neclasificat şi de neintegrat în structuri prestabilite.” – Diana Ursan / Dear Money

Metodă: Homo ludens, Homo faber şi Homo aestethicus

Minitremu nu te invită la o excursie exotică pe meleaguri necunoscute, în spații îndepărtate. Fără călătorii obositoare în zone străine, fără teorii complicate, te lasă totuși să te întîlnești cu arta, însă altfel, într-un spațiu viu, familiar, lăsând libere ușa și ferestrele fanteziei și ale creației, fiind posibil să te împrietenești cu tot ceea ce se numește, se poate numi sau ar putea fi numit artă. Jocul, ludicul este vrăjitorul care te lasă să descoperi artistul din tine. Astfel se întîlnesc într-o persoană homo ludens, homo faber şi homo aestethicus.

Despre Asociaţia Minitremu

Asociaţia Minitremu are ca obiectiv facilitarea accesului copiilor şi a tinerilor la arta contemporană şi la produsele artei contemporane în general, prin metode relevante şi specifice vârstei lor, într-o formă ludică, interactivă şi directă.  Minitremu se situează la granița dintre artă și pedagogie, fiind un laborator de experiențe estetice și de dezvoltare creativă, prin care copiii și tinerii pot lua contact cu procese artistice ce generează dialog și reflexie și care îi ajută să-şi dezvolte propria viziune despre viață. Este un demers intim, pornit odată ce inițiatorii proiectului – duo-ul artistic Monotremu, au devenit părinți și au transformat pentru copilul lor Ansamblul Monumental de la Târgu Jiu, realizat de Constantin Brâncuși, într-un set modulabil de jucării colorate din lemn.

17.00-18.00

12019869_492339147606612_4267477161818281434_n

Miruna Tîrcă
Președintă și inițiatoare a Asociației Komunitas, Miruna este antropolog urban cu cercetări efectuate în următoarele domenii: comunități dezavantajate, locuire alternativă, subculturi ale tinerilor, istoria orală a satului 2 Mai. În cadrul organizației, Miruna îndeplinește mai multe roluri: coordonează proiecte, administrează, acordă consultanță, formează traineri, stabilește strategia de dezvoltare a asociației, concepe cereri de finanțare, clădește parteneriate, creează materiale educaționale, lucrează cu adolescenți și copii ca trainer de educație urbană. Alături de colegi sau colaboratori, Miruna a pus bazele unor programe inovatoare de educație alternativă adresate tinerilor din școli și licee. A coordonat realizarea primului Ghid de educație urbană din România, publicat în 2011. Blog personal: www.miruna-tirca.blogspot.com

Metodă: „Dă culoare școlii tale!” pictură participativă pentru drepturile omului și școli creative

Proiectul „Da culoare scolii tale!” are la bază o metodă de artă participativă care își propune să antreneze elevi, profesori, facilitatori și artiști plastici în vederea unor intervenții artistice în spațiul școlilor pe teme ce țin de drepturile omului. Finalitatea proiectului vizează transformarea creativă a școlilor prin artă urbană, educație non-formală și prin implicarea directă a elevilor.

Despre Asociația Komunitas

Komunitas este un laborator interdisciplinar socio-antropologic și educațional, înființat în anul 2006, un spațiu în care se experimentează mult și se pun bazele unor modalități noi de educație non-formală pentru tineret, cercetare urbană, dezvoltare comunitară, activare a spațiilor publice și creare de rețele profesionale în  aceste domenii.

Sari la bara de unelte