Susține cultura în educație

Proiectul Susține cultura în educație s-a desfășurat în perioada octombrie 2014 – aprilie 2016 și și-a propus să susțină realizarea unor programe culturale cu o dimensiune educațională în România prin dezvoltarea unei rețele de profesioniști și organizații și a unor resurse despre practici și politici publice în domeniu.

Inspirat de programe de susținere a culturii în educație naționale din alte țări, cum este Rucsacul Cultural din Norvegia, și-a propus să preia din experiența acestora și să exploreze cum ar putea funcționa un mecanism similar în România. Misiunea sa a fost de a sprijini artiști și organizații culturale să își dezvolte publicul, iar cadrele didactice să descopere cum, prin parteneriate creative, își pot atinge mai bine obiectivele educaționale.

Proiectul Susține cultura în educație s-a conturat în contextul existenței la nivel național al unui număr considerabil de experiențe prin care cultura și educația au colaborat pentru a aduce beneficii reale pentru grupuri extrem de diverse, dar care nu se conectau unele la altele. Din discuțiile cu practicienii a devenit foarte repede evident că lipsa unor practici de colaborare, de reflecție critică, de evaluare, de ancorare în date validate științific, etc. diminuau semnificativ impactul acestor inițiative.

Ideea care a condus proiectul a fost că beneficiile participării la actul cultural de la o vârstă tânără și în importanța acumulării critice a unui capital cultural semnificativ pentru fiecare individ și pentru comunitate. De aceea, prin proiect ne-am propus să sprijinim realizarea unor programe culturale cu o dimensiune educațională în România prin dezvoltarea unei rețele de profesioniști și organizații și a unor resurse despre practici și politici publice în domeniu.

Activitățile desfășurate s-au concentrat pe mai multe planuri:

  • crearea de abilități în rândul profesioniștii din cultură și educație pentru a facilita colaborarea dintre ei;
  • crearea și propagarea de resurse utile programelor culturale cu o dimensiune educațională;
  • advocacy pentru includerea și promovarea programelor culturale cu o dimensiune educațională, atât la nivel național, cât și la nivel local.

Pe parcursul proiectului am încercat să creăm un climat de încredere și apreciere reciprocă între reprezentanții mediului cultural și ai celui educațional. Cei circa 250 de beneficiari ai formărilor au constituit nucleul rețelei pe care ne-am propus să o construit și să o întreținem. Lor li s-au alăturat peste 1000 de de persoane și organizații cărora li s-au comunicat rezultatele și produsele proiectului și peste 5000 de instituții de învățământ care au fost ținute la curent cu desfășurarea proiectului.

Principalele rezultate au fost:

  • organizarea a 11 formări pentru profesioniști din cultură și educație;
  • organizarea a 15 dezbateri publice pe teme relevante pentru proiect;
  • realizarea a trei studii;
  • o arhivă online cu 40 de proiecte relevante din perioada 2005-2015;
  • un volum de interviuri cu profesioniști din domeniu;
  • advocacy în rândul autorităților locale și a ONG-urilor din 5 centre urbane din România pentru promovarea culturii în educație.

Toate aceste acțiuni au condus la crearea rețelei și comunității de practică Susține cultura în educație

Prin discuțiile facilitate despre practicile culturii în educație într-o manieră structurată, am sprijinit operatorii culturali-educaționali să înțeleagă ce funcționează și am oferit informații pentru stabilirea de noi colaborări.

În 2016 Asociaţia MetruCub a primit un premiu din partea Administraţiei Fondului Cultural Naţional pentru activitatea din cadrul proiectului Susţine cultura în educaţie la categoria „Comunicare şi mediere culturală”, precum şi premiul Radio România Cultural la categoria “Educaţie şi învăţământ”.

Susține cultura în educație a fost coordonat de Asociația MetruCub – resurse pentru cultură și realizat alături de Centrul pentru Educație și Formare „Sintagma”, Fundația Gabriela Tudor, Fundația pentru o societate deschisă și Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale”.

Proiectul a fost finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România.

Pentru informaţii oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesaţi www.eeagrants.org și www.fondong.fdsc.ro.

Sari la bara de unelte