Structura sistemului preuniversitar de educaţie | Instituţii/unităţi/programe responsabile cu activitatea extraşcolară a elevilor | Structura unei şcoli | Persoane resursă pentru activităţi de educaţie prin cultură
Palatele şi cluburile copiilor
Acestea coordonează activităţile extraşcolare care aprofundează şi diversifică cunoştinţele, formează, dezvoltă şi exersează competenţe în acord cu potenţialul şi opţiunile copiilor şi valorifică timpul liber al copiilor prin implicarea acestora în proiecte educative.
Structură sistemică:
- la nivel judeţean – Palatul copiilor este o unitate de învățământ specializată în activităţi extraşcolare situată în oraşul reşedinţă de judeţ şi coordonează activitatea educativă de specialitate a cluburilor copiilor. Ministerului Educaţiei coordonează Palatul Naţional al Copiilor din Bucureşti.
- în localităţile nereşedinţă de judeţ – Cluburile copiilor funcţionează dacă au minimum 800 de copii înscrişi. Acestea sunt subordonate inspectoratului şcolar.
- pentru efective mai mici se pot constitui structuri fără personalitate juridică arondate palatelor /cluburilor copiilor.
Structura organizaţională:
Directorul, Directorul adjunct, Consiliu profesoral, coordonatorul catedrei de specialitate, Comisia metodică, personalul (didactic, nedidactic, didactic asociat şi didactic pensionat).
Programul „Şcoala după şcoală” (LEN, 2011)
Unităţile de învăţământ pot organiza activităţi cu elevii înainte sau după orele de curs în cadrul Programului „Şcoala după şcoală” (SDS). Acesta se poate înfiinţa prin hotărârea Consiliului de Administraţie, la cererea părinţilor, în baza Metodologiei de organizare a Programului „Şcoala după şcoală” (Ordinului 5349/2011) ca program complementar programului şcolar obligatoriu, adresat elevilor din ciclul primar şi gimnazial. Acesta oferă oportunităţi de învăţare formală şi nonformală pentru consolidarea competenţelor, învăţare remedială şi accelerare a învăţării prin activităţi educative, recreative şi de timp liber.
„Şcoala după şcoală” se fundamentează pe:
- analiză de nevoi bazată pe consultarea:
- elevilor,
- reprezentanţilor legali,
- cadrelor didactice,
- comunităţii locale şi
- altor instituţii şi organizaţii partenere
- analiză a resurselor existente:
- umane,
- materiale,
- financiare
În învăţământul primar programul SDS cuprinde următoarele tipuri de activităţi:
- cu sprijin specializat (maxim 1.5h/zi);
- ateliere/activităţi tematice/ activităţi de tip recreativ;
- pachetul de pregătire pentru viaţă;
- ateliere/activităţi tematice.
În învăţământul gimnazial programul SDS cuprinde următoarele tipuri de activităţi:
- pachetul de activităţi pentru accelerarea învăţării şi performanţă;
- pachetul de activităţi de sprijin (maxim 2 sau 3 h/zi).
Centrul de documentare şi informare (CDI)
Conform Legii educaţiei naţionale, Centrul de documentare şi informare are misiunea de a participa la dezvoltarea competenţelor cheie ale elevilor prin oferirea de mijloace moderne de informare şi documentare, resurse pluridisciplinare şi multimedia pentru susţinerea unor activităţi de tip formal, nonformal şi informal. CDI urmăreşte diversificarea serviciilor specifice şi a resurselor documentare, întărirea rolului pedagogic al personalului încadrat, dezvoltarea ofertei de activităţi şcolare şi extraşcolare, promovarea inovaţiei didactice şi reprezintă un loc de cultură, deschidere, întâlnire şi integrare.
În cadrul CDI se desfăşoară activităţi în cadrul unor parteneriate educative şi activităţi extraşcolare, se asigură utilizarea platformei şcolare de e-learning şi a Bibliotecii şcolare virtuale. Printre tipurile de activităţi se numără: activităţi culturale, animaţii de lectură, lectura imaginii, activităţi de educaţie audio-video şi mass-media, expoziţii, vizite şi întâlniri tematice, dezbateri, activităţi prilejuite de diverse evenimente, activităţi recreative, ateliere de creaţie, de valorizare a patrimoniului şi a potenţialului cultural, schimburi culturale etc.
Biblioteca şcolară
Misiunea asumată de bibliotecă este de a asigura elevilor şi cadrelor didactice accesul la informaţie şi documentaţie, de a susţine procesul instructiv educativ, de participare la dezvoltarea competenţelor cheie ale elevilor. Bibliotecarul şcolar organizează, împreună cu cadrele didactice, activităţi de pregătire a elevilor din perspectiva învăţării pe tot parcursul vieţii, contribuind la formarea şi dezvoltarea competenţelor-cheie. El este un alt partener important al operatorului cultural care doreşte să desfăşoare în şcoli activităţi cultural-educaţionale.
Bibliotecarul are obligaţia de a participa la dezvoltarea competenţelor cheie ale elevilor, deci inclusiv la dezvoltarea competenţei de sensibilizare şi exprimare culturală. În plus, bibliotecarul are datoria de a „iniţia şi coordona proiecte şcolare şi extraşcolare, activităţi de lectură, proiecte culturale dedicate marilor scriitori, oamenilor de cultură, unor evenimente, organizează expoziţii, târguri de carte, lansări de carte şi participă cu elevii la acţiuni culturale desfăşurate în comunitatea locală/naţională/internaţională” (Ordinul 5556/2011).
Centrul comunitar de învăţare permanentă
Centrul răspunde nevoilor de educaţie permanentă ale membrilor comunităţii, având ca atribuţii la nivel local (LEN, 2011):
- realizarea de studii şi analize privind nevoia de educaţie şi formare profesională la nivel local; elaborarea planurilor locale de intervenţie în domeniul educaţiei permanente;
- oferirea de:
- servicii educaţionale pentru copii, tineri şi adulţi prin programe de tip remedial pentru dobândirea sau completarea competenţelor-cheie, inclusiv programe educaţionale de tip „A doua şansă”;
- programe pentru validarea rezultatelor învăţării nonformale şi informale;
- programe de dezvoltare personală sau de timp liber;
- activităţi de promovare a participării la învăţarea permanentă a tuturor membrilor comunităţii;
- servicii de evaluare şi certificare a rezultatelor învăţării nonformale şi informale;
- promovarea parteneriatului cu mediul economic.