Întâlnire ”Cultura în educație” : Arta și științele împreună

Arta și științele împreună
Marți, 20 septembrie 2016 | 18.00 – 20.30
Hub-ul Cetățeniei Active (în cadrul Bibliotecii Naționale a României – Bulevardul Unirii nr.22)
Intrarea liberă

Arta și științele sunt văzute adesea ca fiind separate de către învățământul românesc, deși experiența de zi cu zi ne arată că ele sunt adesea foarte bine conectate. În predare se poate folosi puterea de comunicare și atractivitate pe care experiențele creative o au asupra elevilor, pentru a face cunoscute conținuturi abstracte asociate materiilor reale. Pentru cei pasionați de științe, a jongla cu diverse cunoștințe teoretice este o pasiune intelectuală trăită uneori ca experiență artistică și poate fi calea către o meserie în cultură, domeniu care are nevoie de tehnicieni și cercetători, cum are nevoie de artiști și manageri. Un obiect de patrimoniu, de pildă, poate fi legătura dintre mai multe discipline școlare. O piesă textilă – spre exemplu, un covor oriental cu noduri – poate fi ușor conectată cu matematică (geometrie) prin design, cu chimia prin compoziție (lână vopsită cu coloranți naturali), cu biologia prin sursele biologice ale coloranților utilizați pentru vopsirea fibrelor, cu geografie prin zona în care a fost manufacturată, cu istoria prin trecutul obiectului. Și iată cum patrimonial muzeal devine legătura firească între artă și științe.

Formatul întâlnirii încurajează cunoașterea și schimbul de informații și experiențe dintre participanți.

Despre Mihaela Murgoci
Mihaela Murgoci este manager de proiecte cultural-educative. Activează în domeniul culturii din 2001, în special în domeniul patrimoniului muzeal. A fost redactor șef al Revistei muzeelor în perioada 2008-2012 și formator al cursurilor Educație muzeală și Manager de proiect. Începând cu 2009 a colaborat cu diverse organizații din domeniul culturii pe proiecte care au vizat valorificarea patrimoniului muzeal și ”traducerea” sa pentru publicul tânăr. Este una dintre inițiatoarele unui proiect care a vizat recrearea unei comunități în jurul istoriilor zonei în care locuiesc. ”Edu_Cult_Berceni. De la cartier la comunitate” și ”Istorii din cartier” au fost două proiecte ce și-au propus să pună în evidență identitatea culturală ca fiind o legătură între indivizi şi spaţiul în care trăiesc. Un alt proiect drag ei este ”Ora de școală la muzeu”, proiect început anul trecut și continuat și anul acesta, al cărui scop este crearea unei conexiuni între obiectele din patrimoniul muzeal din România și disciplinele școlare fizică, chimie și biologie.

Mihaela Murgoci despre tema propusă
Sir Ken Robinson, cunoscut specialist în educație, consideră că scopul educației ar trebui să fie acela de a le permite elevilor să înțeleagă lumea din jurul lor și talentele dinăuntrul lor pentru ca ei să poată deveni cetățeni activi și gata să facă față provocărilor unui viitor tot mai puțin predictibil. Problema este însă faptul că sistemul educativ actual, construit în secolul industrializării pentru a răspunde cerințelor acelor vremuri, nu s-a adaptat noilor realități. Materiile școlare se studiază separat și fără a exista conexiuni clare între ele. Un exemplu este sistemul românesc în care materiile sunt predate copiilor fără a le facilita înțelegerea legăturii dintre ceea ce învață la școală și lumea din jurul lor. În plus, există tendința de a pune accent pe așa numitele discipline academice (matematică, fizică, chimie) în detrimentul celor non-academice (muzică, dans, teatru, artă), acestea din urmă văzute ca nefiind la fel de importante ca primele.
Dar dacă am evidenția legăturile esențiale dintre ele? Poți să devii sculptor dacă nu știi anatomie? Veți spune că poți să devii medic fără a știi să sculptezi. Dar oare atracția spre studiul anatomiei nu ți-a fost creată în copilărie văzând o sculptură a lui Michelangelo?

–––––––
Discuția va avea loc marți 20 septembrie la ora 18.00 la Hub-ul Cetățeniei Active (în cadrul Bibliotecii Naționale a României – Bulevardul Unirii nr.22). Înscrierea este deschisă tuturor celor interesați. Vă rugăm să ne trimiteți până luni 19 septembrie numele dvs./al organizației dvs. pe adresa contact@culturaineducatie.ro pentru a confirma participarea.
Rolul participanților
Formatul întâlnirii va fi unul tip masă-rotundă, moderatorii oferind la început o intervenție punctuală cu rol informativ. Vom discuta, plecând de la experiențele fiecăruia dintre participanți, astfel încât la finalul întâlnirii nu veți pleca doar cu mai multe informații, ci și cu noi cunoștințe și posibili parteneri de lucru.

Follow-up întâlnire
Ulterior întâlnirii veți putea consulta pe site-ul https://culturaineducatie.ro/resurse-online/ diverse publicații, site-uri sau alte instrumente de învățare pe marginea temei propuse. Dacă doriți să contribuiți la dezvoltarea acestei bănci de resurse, vă rugăm să ne scrieți la contact@culturaineducatie.ro.

–––––––
Despre proiect
Întâlnirea are loc în cadrul proiectului Lecțiile patrimoniului, inițiativă asociată platformei Susține cultura în educație. Este un demers al unui grup divers de actori culturali (specialiști în arhitectură și spațiu construit, curriculum, istoria artei, teoria educației, educație culturală, educație muzeală și management cultural) care dezvoltă instrumente inovatoare pentru promovarea valorii patrimoniului material din zona Piața Revoluției din București ca suport pentru exprimarea și sensibilizarea culturală a copiilor și tinerilor, în colaborare cu școli și cadre didactice din București.

Promotor: Asociația MetruCub – resurse pentru cultură. Parteneri: Centrul pentru Educație și Formare Sintagma, Asociația de-a arhitectura, Asociația Da’DeCe, Muzeul Național de Artă al României. Parteneri asociați: Muzeul Municipiului București, Filarmonica “George Enescu”

Parteneri media: Digi FM, Radio România Cultural, Modernism Punct Ro, The Institute, Totul despre mame, Roata Mare, Agenda Culturala Pentru Copii.

–––––––

Platforma Susține cultura în educație își propune să susțină realizarea unor programe culturale cu o dimensiune educațională în România prin dezvoltarea unei rețele de profesioniști și organizații și a unor resurse despre practici și politici publice în domeniu. Platforma este rezultatul proiectului Susține cultura în educație, coordonat de Asociația MetruCub în perioada octombrie 2014 – aprilie 2016, realizat cu sprijinul financiar al Granturilor SEE 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România, al ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, prin programul Ești București 2015, și al Administrației Fondului Cultural Național.

www.culturaineducatie.ro
www.Facebook.com/culturaineducatie

Proiectul cultural Lecțiile patrimoniului este cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Cultura în educaţie
Cultura în educaţie
Contul oficial al echipei de proiect.
Related Posts

Leave a Comment

Sari la bara de unelte